SYNPUNKTER & KLAGOMÅL
Har du synpunkter eller klagomål på någon av våra verksamheter? Då vill vi veta det.
Dina synpunkter är viktiga i vårt pågående förbättringsarbete. Våra verksamheter arbetar med att ständigt utveckla sina verksamheter och dina synpunkter är därför viktiga för skolans utveckling och kvalitetsarbete. Om verksamheten inte motsvarar dina förväntningar eller om du eller ditt barn/ungdom är missnöjda med något, kan du kontakta oss.
1. Kontakta verksamheten i första hand
Har du en synpunkt eller ett klagomål på något i verksamheten bör du i första hand vända dig till personalen där. Kontakta exempelvis ansvarig lärare eller mentor. Tycker du inte att du får rätt hjälp eller gehör från skolans personal bör du istället vända dig till verksamhetschef eller rektor. Du bör också vända dig direkt till verksamhetschef eller rektor om du anser att problemet är allvarligt.
2. Kontakta verksamhetschef/rektor i andra hand
Prata med verksamhetschef/rektor om ditt problem eller missnöje. Om du efter samtalet fortfarande är missnöjd kan du gå vidare till huvudmannen, se punkt 3.
3. Kontakta huvudmannen i tredje hand
Om du vill kan du vända dig direkt till huvudmannen, Aprendere Skolor. Hit vänder du dig också om du inte är nöjd med hur din synpunkt eller klagomål har hanterats av verksamhetschef/rektor. Lämna din synpunkt via formuläret nedan. Fyll gärna i fullständigt namn, adress och telefonnummer så att vi kan kontakta dig och bekräfta att dina synpunkter/klagomål kommit fram till oss och ge dig eventuell återkoppling. Lämna blankt om du vill vara anonym.
Aprendere skolors rutiner för klagomålshantering på huvudmannanivå
Enligt 4 kap. 8 § skollagen ska alla skolhuvudmän ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Skolhuvudmannen ska lämna information till elever, vårdnadshavare och personal om rutinerna som därför ska finnas tillgängliga på Aprendere Skolors hemsida.
Det är skolhuvudmännen som har det yttersta ansvaret för klagomålshanteringen på lokal nivå. Skolinspektionen har ett övergripande ansvar och granskar att huvudmännen följer lagens krav och ska bidra till att de utvecklar sina verksamheter. Huvudmannens rutiner för klagomålshantering behöver därför vara tydliga så att skolpersonal och rektor får goda förutsättningar att hantera såväl enklare frågor som mer komplexa ärenden effektivt. Huvudmannen ska arbeta för likvärdig och effektiv klagomålshantering och ska säkerställa att det finns en samsyn om vilka ärenden som ska betraktas som klagomål. Begreppet klagomål ska användas ändamålsenligt.
På varje skolas hemsida ska rutiner för klagomålshantering finnas. Klagomål lämnas till rektor som sedan rapporterar till huvudman skyndsamt – samma dag eller snarast därefter. Huvudmannen tar del av klagomålet och går tillsammans igenom med rektor det inträffade och alla underlag. Rektor lämnar en genomförandeplan inklusive uppföljning och återkoppling. Huvudmannen följer upp klagomålet enligt handlingsplanen. Huvudman och rektor har gemensam återkoppling.